Tervkészítőknek
Az éves közszolgálati továbbképzési tervkészítés jogszabályi háttere
A közszolgálati továbbképzések célcsoportját a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.), a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Kit.), valamint a különleges jogállású szervekről és az általuk foglalkoztatottak jogállásáról szóló 2019. évi CVII. törvény (a továbbiakban: Küt.) határozza meg.
A közszolgálati továbbképzési rendszerre vonatkozó részletszabályokat – az egyes fentiekben megjelölt célcsoportok vonatkozásában eltérő módon – az alábbi négy kormányrendelet szabályozza:
- a közszolgálati tisztviselők továbbképzéséről szóló 273/2012. (IX. 28.) Korm. rendelet,
- a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet,
- a kormányzati igazgatási szervek kormánytisztviselőinek kötelező képzéséről, továbbképzéséről, átképzéséről, valamint a közigazgatási vezetőképzésről szóló 338/2019. (XII.23.) Korm. rendelet, továbbá a
- 499/2021. (VIII. 18.) Korm. rendelet a különleges jogállású szervek által közszolgálati jogviszonyban foglalkoztatottak képzéséről, továbbképzéséről, valamint egyes továbbképzési tárgyú kormányrendeletek módosításáról.
A négy továbbképzési kormányrendelet fontosabb rendelkezései - lentebb görgetve - egy összehasonlító táblázatban kerülnek bemutatásra.
Az éves továbbképzési tervkészítésben érintett szervek feladatai
A továbbképzésre kötelezett tisztviselőket foglalkoztató közigazgatási szervek feladata - a teljesítmény-értékelés eredményeit is figyelembe véve az éves továbbképzési tervek elkészítése, valamint a képzési tervek teljesítésének nyomon követése. A közigazgatási szerv a rá vonatkozó kormányrendeletben foglaltak és az NKE által kiadott módszertani útmutató alapján, az NKE által biztosított informatikai alkalmazás segítségével készíti el a tisztviselők éves egyéni továbbképzési tervét, majd az egyéni tervek összesítésével az intézmény éves továbbképzési tervét. Az elkészült intézményi továbbképzési tervet az NKE részére kell megküldeni. Az éves továbbképzési tervet a munkáltatói jogkör gyakorlója az év közben felmerülő továbbképzési igények alapján - az NKE által biztosított informatikai alkalmazás útján - módosíthatja. Az év közbeni módosítás során nincs lehetőség az intézmény éves tervének teljes körű, átfogó módosítására.
A közigazgatási szerv köteles a tisztviselő részére biztosítani az éves továbbképzési tervvel összhangban a továbbképzésben való részvétel feltételeit. A továbbképzési tervek tartalmazzák a tanulmányi kötelezettség teljesítésének alapjául szolgáló közszolgálati és belső programokat. A képzések során megszerzett tanulmányi pontokat a kormánytisztviselő, köztisztviselő munkáltatója tartja nyilván. A kormánytisztviselő, köztisztviselő számára előírt továbbképzési kötelezettségek teljesítéséhez szükséges pénzügyi forrást a központi költségvetés biztosítja az NKE költségvetésében.
A négy továbbképzési kormányrendeletben foglalt legfontosabb szabályokat, ezek eltéréseit az alábbi táblázatban foglaltuk össze:
Tárgykörök | 273/2012. (IX.28) Korm. rendelet |
568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet |
338/2019. (XII.23.) Korm. rendelet |
499/2021. (VIII. 18.) Korm. rendelet |
Szervezeti hatály | A Kttv. hatálya alá tartozó közigazgatási szervek. | A Kit. hatálya alá tartozó területi kormányzati igazgatási szervek (fővárosi és vármegyei kormányhivatalok). | A Kit. hatálya alá tartozó központi kormányzati igazgatási szervek. | A Küt. hatálya alá tartozó különleges jogállású szervek. |
Továbbképzési programtípusok | Közszolgálati továbbképzés, Belső továbbképzés. |
Közszolgálati továbbképzés, Belső továbbképzés. |
Közszolgálati továbbképzés, Belső továbbképzés, Kormány vagy miniszter által kötelezően előírt képzés. |
Közszolgálati továbbképzés, Belső továbbképzés. |
Belső képzések aránya az előírt továbbképzési kötelezettségen belül | Max. 25% | Max. 25% | Max. 50% | Max. 50 % |
Továbbképzési kötelezettség kezdete | Az alapvizsga letételét követő nap. Alapvizsga letétele alóli mentesülés esetén: a próbaidő leteltét követő nap |
A próbaidő leteltét követő nap. | A próbaidő leteltét követő nap. Amennyiben nem kell kikötni próbaidőt, akkor a jogviszony létesítésének napja. |
A próbaidő leteltét követő nap. Ha a próbaidő kikötésére nem kerül sor, akkor a jogviszony létesítésének napja. |
Továbbképzési kötelezettség alóli mentesülés | Amennyiben az öregségi nyugdíjkorhatár eléréséhez 5 évnél rövidebb idő van hátra. | Amennyiben az öregségi nyugdíjkorhatár eléréséhez 5 évnél rövidebb idő van hátra. | 1. Amennyiben az öregségi nyugdíjkorhatár eléréséhez 5 évnél rövidebb idő van hátra. 2. Központi kormányzati igazgatási szervvel kötött tanulmányi szerződés alapján folytatott tanulmány esetén, ha a munkáltató úgy dönt. |
1. Amennyiben az öregségi nyugdíjkorhatár eléréséhez 5 évnél rövidebb idő van hátra. |
Továbbképzési kötelezettség időarányos teljesítése | Csecsemőgondozási díj, gyermekgondozást segítő ellátás, gyermekgondozási díj igénybevétele miatt, vagy egyéb okból három hónapot meghaladó fizetés nélküli szabadság, táppénzellátás esetén. Tartós külszolgálat teljesítése esetén. |
Csecsemőgondozási díj, gyermekgondozást segítő ellátás, gyermekgondozási díj igénybevétele miatt, vagy egyéb okból három hónapot meghaladó fizetés nélküli szabadság, táppénzellátás esetén. Tartós külszolgálat teljesítése esetén. Részmunkaidőben történő foglalkoztatás esetén. |
Három hónapot meghaladó fizetés nélküli szabadság vagy táppénzellátás esetén. A külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló tv. szerinti felkészülésben vesz részt. Tartós külszolgálat teljesítése esetén. |
Három hónapot meghaladó fizetés nélküli szabadság vagy táppénzellátás esetén. A külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló tv. szerinti felkészülésben vesz részt. Tartós külszolgálat teljesítése esetén. |
Továbbképzési kötelezettség |
Továbbképzési időszakonként a rendeletben előírt, kötelezően teljesítendő tanulmányi pont:
|
Továbbképzési időszakonként a rendeletben előírt, kötelezően teljesítendő tanulmányi pont:
|
A munkáltatói jogkör gyakorlója határozza meg, tárgyévre vonatkozóan. (Az Egyetem a közszolgálati továbbképzési kínálatában a kormánytisztviselőnek legalább 16 tanulmányi pont és legfeljebb 40 tanulmányi pont értékű képzést köteles biztosítani.) |
A munkáltatói jogkör gyakorlója határozza meg, tárgyévre vonatkozóan. (Az Egyetem a közszolgálati továbbképzési kínálatában a kormánytisztviselőnek legalább 16 tanulmányi pont és legfeljebb 40 tanulmányi pont értékű képzést köteles biztosítani.) |
Továbbképzési időszak | Négyéves ciklus. | Éves továbbképzési tervezés (továbbképzési időszakon belül). | Éves továbbképzési tervezés. | Éves továbbképzési tervezés. |
Tárgyévi továbbképzés tervezési időszak | február 1. - március 15. | február 1. - február 28. | február 1. - február 28. | február 1. – február 28. |
Intézményi éves továbbképzési tervek Egyetem részére történő megküldési határideje | Tárgyév március 15. | Tárgyév március 15. | Tárgyév március 15. | Tárgyév március 15. |
Programminősítés | A közszolgálati, valamint esetenként a belső továbbképzési programok minősítésre kerülnek (KTK döntése alapján). | A közszolgálati továbbképzési programokat kell minősíteni (KTK). | A közszolgálati továbbképzési programokat kell minősíteni (KTK). | A közszolgálati továbbképzési programokat kell minősíteni (KTK). |
Belső továbbképzések nyilvántartásba vétele |
Rögzítés és kezelés a Probono felületen belül a Programmenedzsment-rendszerben. |
Rögzítés és kezelés a Probono felületen belül a Programmenedzsment-rendszerben. |
Rögzítés és kezelés a Probono felületen belül a Programmenedzsment-rendszerben. |
Rögzítés és kezelés a Probono felületen belül a Programmenedzsment-rendszerben. Jóváhagyás: a különleges jogállású szerv belső szabályzatában meghatározott eljárásrend szerint. |
Közszolgálati továbbképzések finanszírozása |
A közszolgálati továbbképzések költségei az Egyetem költségvetésében kerülnek tervezésre, a közigazgatási szerveknél a költségvetési évet megelőző év január 1-jén foglalkoztatott kormánytisztviselők, köztisztviselők összesített létszámát alapul véve, a Magyar Államkincstár adatszolgáltatása alapján. A költségvetési tervezés alapja az illetményalap 73%-a, |
A közszolgálati továbbképzések költségei az Egyetem költségvetésében kerülnek tervezésre, a területi kormányzati igazgatási szerveknél a költségvetési évet megelőző év január 1-jén foglalkoztatott kormányzati szolgálati jogviszonyban állók összesített létszámát alapul véve, a Magyar Államkincstár adatszolgáltatása alapján. |
A közszolgálati továbbképzések költségei az Egyetem költségvetésében kerülnek tervezésre a központi kormányzati igazgatási szerveknél a költségvetési évet megelőző év január 1-jén foglalkoztatott kormánytisztviselői létszámot alapul véve, a Magyar Államkincstár adatszolgáltatása alapján. |
A közszolgálati továbbképzések költségei az Egyetem költségvetésében kerülnek tervezésre, a különleges jogállású szerveknél a költségvetési évet megelőző év január 1-jén foglalkoztatott köztisztviselői összesített létszámot alapul véve, a Magyar Államkincstár adatszolgáltatása alapján. A központi költségvetésből biztosított keret köztisztviselőnként |
2024. évi tervkészítés
2024-ben az éves egyéni továbbképzési tervek összeállítása az új Probono-rendszerben történik, a „Szervezés” menüpont „Képzéstervező” almenü „Fejlesztési tervek és programok” cím alatt a „Képzési és vizsgatervek” oldal használatával.
Az éves egyéni továbbképzési tervek összeállítása kétféle módon történhet:
- előíró típusú módszertan alapján: a munkáltató képzési referense kiválaszt egy képzési programot a programkínálatból és felveszi a tisztviselő éves egyéni képzési tervébe;
- igény alapú módszertan alapján: a tisztviselő az önértékelési/mérési folyamat eredménye alapján, vagy a munkáltató által kijelölt fejlesztési célhoz igazodóan a Probono-rendszer felületén jelzi a munkáltató képzési referens részére, hogy mely konkrét képzést szeretné elvégezni, azaz programot igényel.
A 2024. évi egyéni továbbképzési tervek elkészítésének folyamatát az egyes célcsoportok vonatkozásában elkészített, alábbi útmutatók segítik:
- Tervezési útmutató a 273/2012. (IX.28.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó közigazgatási szervek képzési referenseinek
- Tervezési útmutató a 338/2019. (XII.23.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó központi kormányzati igazgatási szervek képzési referenseinek
- Tervezési útmutató a 568/2022. (XII.23.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó kormányzati igazgatási szervek képzési referenseinek
- Tervezési útmutató a 499/2021. (VIII.18.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó különleges jogállású szervek képzési referenseinek
- Tervezési útmutató tisztviselőknek