NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
Közigazgatási Továbbképzési Intézet

Közszolgálati továbbképzések a vezetői munka és a mentorálás támogatására

A Közigazgatási Továbbképzési Intézet (KTI) munkatársai dr. Radich Orsolya, a Pest Vármegyei Kormányhivatal főigazgatójának meghívására a járási hivatalok teljes osztályvezetői körével tanácskoztak.

Az értekezlet fókuszában a közszolgálati továbbképzési rendszer aktualitásai álltak, különösképp azok a szolgáltatások, amelyek túlmutatnak az éves továbbképzési kötelezettségen, és a vezetőket még eredményesebbé teszik feladataik ellátásában. Szó esett arról is, hogy a vezetők miként ösztönözhetik folyamatos önfejlesztésre a tisztviselőket, és milyen támogatást tudnak nyújtani a közszolgálati mentorok munkájához.

Klotz Balázs, a KTI igazgatója bevezetőjében hangsúlyozta, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) stratégiai partnerként tekint a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokra, hiszen az eddigiekben már számos képzés sikeres megvalósítására került sor közös erőfeszítéssel. Kiemelte a vezetők kulcsszerepét a közszolgálati továbbképzéseken való aktív részvétel előmozdításában: a vezetők támogató hozzáállása és példamutatása növeli a tisztviselők elköteleződését az élethosszig tartó tanulás iránt.

Dr. Pallai Éva irodavezető és Krepelka Ágnes főreferens azokat a ProBono rendszerben elérhető továbbképzési programokat és szolgáltatásokat mutatta be, amelyek kifejezetten a vezetői munka hatékonyabbá tételére irányulnak. Az előadók megismertették a jelenlévőkkel a vezetőképzési programok felépítését és elemeit, ezen belül az ismereteket megalapozó e-learningeket, a tudatos vezetői kompetenciafejlesztést célzó tréningeket, valamint a hazai felnőttképzésben unikálisnak számító vezetőfejlesztési szimulációkat. Utóbbiak szintén a ProBono rendszerben találhatók, és segítségükkel a vezetők rövidfilmes jelenetekkel illusztrált konkrét döntési helyzetekben tehetik próbára készségeiket. A fiktív történet – vagyis a szimulációs „útvonal” – a kiválasztott döntésnek megfelelően halad tovább, s a vezetők minden fázisnál szakértői visszajelzést kapnak arról, hogy a választott döntés megfelelő volt-e, és annak milyen hatása van az adott helyzetre. Mindezeken felül a szakmai és a személyes fejlődést támogató egyéb módszerek - a kompetenciamérés, a szakmai csoportok és csatornák, szabadon elérhető e-learning-tananyagok  - is bemutatásra kerültek.

Dr. Csóka Gabriella, az Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar Emberi Erőforrás Tanszékének mesteroktatója, kompetenciafejlesztő tréner a szervezetfejlesztési eszközként is alkalmazható mentorképzésről és a képzés megvalósításának korábbi tapasztalatairól számolt be, valamint felhívta a figyelmet a vezetők mentori folyamatban betöltött kiemelkedő szerepére. Mint elhangzott: a mentorálás rendkívül hatékony eszköz a szervezeti kihívások, így például a fluktuáció, a munkaerőhiány és a generációs különbségek kezelésében; a mentorok tevékenységének sikere pedig a szervezet valamennyi tagjának közös érdeke. Csóka Gabriella előadásában hangsúlyozta, hogy az új belépők beillesztését támogató mentori programok hatékonysága, eredményessége nagy mértékben függ attól, hogy a szervezet vezetői értik és támogatják a mentorálás célját, folyamatát, ismerik a támogató szakmai-szervezeti környezet kialakításának lépéseit. 2025-ben az osztályvezetők mentori vezetői tréningjeinek biztosítását vállalta a KTI, és tovább folytatódik a mentorok felkészítése is, korrupciómegelőzési modullal kiegészítve. A kormányzati igazgatási szervek mentori programjainak hatékonyságát nagymértékben növelheti, ha a mentorok közszolgálati továbbképzés keretében felkészülhetnek feladataik ellátására.

Az egyeztetés további együttműködési lehetőségeket vetít előre a KTI és a közigazgatási szervek között.

 

Fénykép: Zöld Levente, Pest Vármegyei Kormányhivatal